Contact  |  Copyright 

Voetverzorgingstips

Gezonde voeten: daar loop je mee weg

Wie de voeten serieus neemt, verkleint de kans op eelt, likdoorns, ingroeiende nagels en andere klachten. Dit kunt u zelf doen:

  • knip de teennagels recht en niet te kort af
  • was de voeten dagelijks en droog ze goed af (vooral tussen de tenen)
  • beperk het gebruik van zeep
  • smeer de voeten dagelijks in met een goede voetencrème
  • draag goed passende schoenen met voldoende ruimte voor de tenen
  • draag geen strakke sokken of kousen
  • doe regelmatig voetgymnastiek

ER IS IETS TE DOEN AAN SCHIMMELNAGELS!

In Nederland heeft naar schatting meer dan een kwart van de mensen een schimmelinfectie aan de teennagels. Ouderen, mensen met diabetes en anderen met een verminderde weerstand hebben  een vergrote kans op zo'n infectie. Door de schimmel verdikt en/of verhardt de nagel, brokkelt af en verkleurt tot okergeel. In de volksmond worden schimmelnagels nogal eens aangeduid als kalknagels. Menigeen schaamt zich ervoor. Gelukkig zijn schimmelnagels vaak prima te behandelen.

Wat u zelf kunt doen.

Om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden, kunt u:

  • uw voeten dagelijks wassen, liefst zonder zeep
  • uw voeten voorzichtig en zorgvuldig drogen, ook tussen de tenen
  • sokken dragen van absorberend materiaal
  • open schoenen dragen, bij voorkeur altijd leren schoenen
  • schoenparen regelmatig afwisselen
  • altijd slippers dragen in openbare ruimten zoals douches

ZWEETVOETEN

De huid heeft een zure beschermlaag, die beschermt tegen invloeden van buitenaf o.a. zonnestraling.
Bij overmatig zweten komt er veel vocht vrij uit de zweetklieren op de huid. Dit vocht tast de van nature zure laag van onze huid aan. Hier reageert het lichaam op door het aanmaken van extra eelt als “bescherming”.
Doordat de huid onregelmatig is aangetast, is de eeltvorming ook onregelmatig. Bij vochtige huid is dit geen probleem, maar als de huid opdroogt, bijvoorbeeld omdat men de schoenen uittrekt, geeft de onregelmatige eelt- huidcombinatie een trekkend gevoel.

Gewone zeep is niet zuur maar alkalisch. De zeep kan de beschermlaag van de huid aantasten.

Bij zweetvoeten of een schimmelinfectie moet de huid goed aangezuurd worden, zeker als deze kapot is.

Tips

  • Gebruik een “intiem” wasproduct (o.a. lactacyl, Kruidvat zeepvrije wasemulsie) met een PH waarde van 3,5. 
  • Gebruik dit op een washandje en was de voeten hiermee.
  • Goed afspoelen onder een lauwe straal water
  • Voeten goed afdrogen, vooral tussen de tenen
  • Goed insmeren met ongeparfumeerde deodoriserende crème.
  • Doe niet meteen sokken en schoenen aan, maar loop zeker een kwartier op slippers
  • Deel badhanddoeken niet met anderen
  • Draag sokken die goed lucht- en vochtopnemend zijn. Kijk eens in een sportzaak.
  • Draag schoenen uitsluitend van leer, ook aan de binnen- en loopzijde van de schoen
  • Laat schoenen, nadat ze 1 dag gedragen zijn, minimaal 24 uur drogen.
  • Schoenen met losse inleg- of steunzolen, haal deze eruit als u de schoenen wegzet.
  • Om de steunzolen te beschermen, kunt u er een dun katoenen voetsokje omheen doen. Het voetsokje dagelijks verschonen.
  • Indien de schoenen kunststof inlegzolen bevatten, deze verwijderen en er dunne leren inlegzolen inleggen.
  • Laat zoveel mogelijk lucht en licht aan de voeten, dus: ’s zomers sandalen of slippers dragen en ’s winters binnenhuis slippers met eventueel dikke sokken erin.
  • Draag in de douche bij een sportclub, camping, zwembad enz. altijd badslippers. Ga bij het afdrogen niet op blote voeten staan maar leg de handdoek onder de voeten.
  • Loop nergens op blote voeten waar andere mensen dat óók doen.